20,000 تومان
راستي كن كه راستان رستند
در جهان راستان قوي دستند
اوحدالدين اوحَديِ مَراغِهاي، آن طور كه در دايرهالمعارف بزرگ اسلامي هم به آن اشاره شده است؛ از سخنوران و عارفان سدة 8ق. ميباشد. تولد او را برپاية يكى از ابيات مثنوي جام جم، حدود سال 673ق و وفات او را 15 رمضان 738 تخمين زدهاند. دربارة اصل و زادگاه اوحدي، دو نظر متفاوت ابراز شده است: بسياري اصل او را از مراغه دانستهاند و گفتهاند كه بيشتر عمر خود را در اصفهان گذرانده است؛ اما نفيسى با عنايت به برخى از سرودههاي اوحدي، زادگاهش را اصفهان دانسته كه بعدها مقيم مراغه پايتخت ايلخانانکه در آن زمان از مراکز مهمّ علم، فرهنگ و هنر آذربایجان بود؛ شده است و تا پايان عمر در مراغه بود و در همين شهر نيز درگذشت و به خاك سپرده شد. بنايي هم براي آرامگاه اين شاعر طراحي شد كه در سال 1357 خورشيدي كار ساخت آن به پايان رسيد(تصوير روی جلد كتاب). مضمون و مندرجات اساسی مثنویِ جام جم اوحدی، موضوع انسان، تعلیم انسان، اخلاق انسان، آیین و مذهب انسان، مسائل صلح و عدالت و اخلاق و تربیت انسان است. اوحدي در اين مثنوي روح و تن سالم را بالاترين دارايي انسان ميداند: سلطنت چيست؟ تندرستي تو / پادشاهي؟ به خير چُستي تو . اوحدی وظیفهی اساسی انسان عاقل و کامل را در شناسایی و پرستش آفریدگار توانا در تحصیل علم و ادب و در انجام کارهای مفید و مثبت تشخیص داده است. شاعر انسان را گل سرسبد کائنات ، مقصد آفرینش و اشرف مخلوقات می خواند و می شناسد. اوحدی در بخشهای آغازینِ این منظومه آن را «نامۀ اولیاء»، «فتوحی از عالم بالا» و «پیامی از آسمان» میشمارد و از آن روی که به باور او در آن همۀ حقایق و دانستنیهای مورد نیاز انسان برای نجات آمده و چگونگی مبدأ، معاش و معاد در آن شرح داده شده است، آن را جام جم مینامد به عبارتي اورا به جام جهان نما مانند نموده که هرکس هرچه خواسته باشد درآن بیابد بزرگ تولیدی و از سوی دیگر، در زمینه تحلیل روابط اقتصادی بینالمللی نیز به کار گرفته شده است. در ادبیات علم اقتصاد، جدول داده-ستانده، مصداق پلی است که باید بین نظریه و واقعیات در اقتصاد رابطه برقرار کند که این پل کاملاً واقعی است. اثر وقوع یک حادثه در هر نقطه مشخص، گام به گام و از راه زنجیره مبادلات در اقتصاد (که مجموعه نظام اقتصادی را به یکدیگر پیوند میدهد) به بقیه اقتصاد منتقل میشود. جدول ارایه کننده این مبادلات و نسبتها برای کل اقتصاد یا منطقه-شهر یا جهان، با هر تفصیلی که بخواهیم، یک تصویر تعیین شده کمی از ساخت داخلی نظام مورد نظر را در اختیار ما میگذارد. محاسبه تفصیلی ناشی از اعمال تغییراتی را که بر حسب مسئله نظری یا عملی در این روش مطرح گردیده با توجه به گسترده شدن فناوریهای سخت افزاری و نرم افزاری جدید در سالهای اخیر، امکانپذیرتر شده است.
در پايان براي پي بردن به موقعيت تاريخي و عَقَبهي ادبي اوحدي مراغهاي تاريخ ولادت و وفات برخي از ناموران ادبيات فارسي زبان ذكر ميشود:
ردیف |
نام شاعر |
تاریخ حدودي ولادت(قمری) |
تاریخ حدودي وفات (قمری) |
محل دفن |
1 |
رودکی |
≈250 |
329 |
تاجیکستان |
2 |
باباطاهر |
326 |
411 |
همدان |
3 |
فردوسی |
329 |
411 |
توس |
4 |
دقیقی |
330 |
370 |
بلخ |
5 |
ابوسعید ابوالخیر |
357 |
440 |
ترکمنستان یا خراسان |
6 |
فرخی سیستانی |
370 |
429 |
غزنه |
7 |
ناصر خسرو |
394 |
481 |
بَدَخشان |
8 |
خواجه عبداله انصاری |
396 |
481 |
هرات |
9 |
خیام |
427 |
510 |
نیشابور |
10 |
سنایی |
473 |
545 |
غزنه |
11 |
انوري |
500≈ |
575 |
تبريز؟ |
11 |
خاقانی شروانی |
520 |
595 |
تبریز |
12 |
نظامی گنجوی |
537 |
612 |
گنجه |
13 |
عطار |
540 |
618 |
نیشابور |
14 |
مولوی |
604 |
672 |
قونیه |
15 |
سعدی |
606 |
691 |
شیراز |
16 |
همام تبریزی |
636 |
714 |
تبریز |
17 |
اوحدی مراغهای |
673 |
738 |
مراغه |
18 |
ابن یمین |
685 |
769 |
خراسان |
19 |
خواجوی کرمانی |
689 |
753 |
شیراز |
20 |
عبید زاکانی |
701 |
772 |
اصفهان یا بغداد |
21 |
حافظ |
727 |
792 |
شیراز |
22 |
شاه نعمت اله ولی |
730 |
832 |
ماهان |
23 |
عبدالرحمان جامی |
793 |
871 |
هرات |