مسافر اتاق شماره 37

9,000 تومان

امتیاز دهی

مسافر اتاق شماره 37

نویسنده: هومن بنایی
  • توضیحات کتاب
  • نظرات

ما را در اطاق دنگال سفیدی هل دادهاند

صادق هدایت

 

در ابتدا قبل از هر سخنی به عنوان مدرس کارگاه نمایشنامه‌نویسی مراتب خرسندی خود را نسبت به موفقیت این اثر ( مسافر اتاق شماره 37) ابراز میدارم. این نمایشنامه حاصل تلاش و تمرین‌های بی‌شمار است. که بعد از گذشت جلسات متعدد در قالب یک طرح اولیه توسط آقای «هومن بنائی» مطرح شد و پس از گفتگوهای مکرر و با بررسی قابلیت‌های دراماتیک و کلنجار رفتن نویسنده با سوژه و با تکیه بر آموزه‌ها، استعداد و تخیل نوانسته با پرداخت صحیح آن را کامل کرده و به چاپ برساند.

نمایشنامه (مسافر اتاق شماره 37) پس از یک سال کار جدی با بازنگری‌های پی در پی، بارها و بارها در کارگاه خوانش شد و کلمه به کلمه، خط به خط اصلاح گردید. بی‌اغراق باید گفت که بیش از 12 بار بازنویسی و اصلاح شد و روند خلق این اثر، دشوار، بغرنج و به راستی پر زحمت بوده است. به جرأت می‌توان گفت که نمایشنامه (مسافر اتاق شماره 37) به منزله فرزند نویسنده محسوب می‌شود. زیرا این اثر نه یک شبِ؛ بلکه طی ماه‌ها تحقیق و مطالعه زندگی‌نامه «صادق هدایت» و آشنایی با سبک زندگی و بازخوانی داستان‌های او شکل گرفته است. چکش‌کاری شده، تراش خورده و اکنون در معرض قضاوت اهل تئاتر و هنردوستان قرار گرفته است.

تجربه «هومن بنائی» در کارگاه نمایشنامه‌نویسی تجربه‌ای ممتاز بود. او نشان داد که فقط نیاموخته که درام چیست! بلکه واقعا دست به آفرینش زده و با هدف خلق یک اثر ماندگار خود را در مسیر تکامل برای رسیدن به یک نمایشنامه کامل قرار داده است. اینک که این نمایشنامه بعد از گذشت 6 سال انتشار یافته است، بی‌تردید موجب خوشحالی من به عنوان مدرس و راهنما خواهد بود که اثر در بوته نقد قرار گیرد و کاستی‌ها و یا ارزش‌های آن، بررسی و آشکار شود.

بی‌تردید «صادق هدایت» نویسنده بزرگی است که سال‌ها از مرگ مشکوک وی می‌گذرد و حقیقتا باید گفت که ادبیات داستانی ایران را با نام پر آوازه او می‌شناسند. در این اثر ساعات پایانی عمر هدایت را می‌خوانیم و او در لحظه‌های آخر عمر خویش با شخصیت‌های بعضی از داستان‌هایش ملاقات می‌کند. یکی دیگر از انتخاب‌های خوب نویسنده ورود شخصیت «فروید» نظریه‌پرداز بزرگ آلمانی است که با حضور او کشمکش ها و کلنجارهای جذابی بین این دوشخصیت لحظلات دراماتیکی را خلق می‌کند.

این نمایشنامه از لحاظ طول اجرا حدود یک ساعت و بیست دقیقه یا کنر از آن است. تعداد 9 شخصیت دارد که 2 شخصیت به صورت نریشن (صدا) در اثر حضور خواهند داشت و از نظر اجرایی، با حداقل امکانات صحنه قابل اجراست. در نمایشنامه (مسافر اتاق شماره37) تاکید بیشتر بر روی موقعیت دراماتیک و شخصیت‌پردازی بوده است. دیالوگ‌ها نیز بیان عامیانه زندگی روزمره نیستند و هر شخصیت به زبان ویژه خود سخن می‌گوید. زبانی که مستقلا آفریده شده و گاه، هیچ انطباقی با گفتار عادی زندگی ندارد.

این اثر می‌تواند مبنای کلاس‌های بازیگری و کارگردانی قرار بگیرد و از آنجایی که کوتاه و نسبتا کم‌پرسناژ است نمونه مناسبی برای کارهای آموزشی تئاتر به شمار بیاید و گروه‌های تئاتری اجراهای حرفه‌ای آن را تجربه کنند. امیدوارم درآینده‌ای نزدیک از این نویسنده جوان و با استعداد کارهای جدیدی انتشار یابد و آثارش موجب غنای ادبیات نمایشی کشورمان گردد.

با آرزوی موفقیت روزافزرون برای هومن بنائی

دکتر عطااله کوپال – بهار 97 تهران

 

 

این نمایشنامه ساعات پایانی زندگی صادق هدایت را نشان می دهد. هدایت روزهای پایانی عمر خود در اتاق کوچک یک مسافر خانه واقع در پاریس سپری می کند. روایت روح شکننده ایست که صدای سوت آزارش می دهد. جغدی که روزگاری او را به اوج برده آزاد می کند با تمام تکه فکرهایی که از غرب بر جامه اندیشه اش وصله پینه شده هنوز خود را یک ایرانی می داند. نویسنده ای که بارها به مخلوقاتش درس انتحار داده اکنون و در این فضا به دنبال راهی برای پایان داستان خود می گردد.
روایت عشق نویسنده ایست که چشم پوشید از احساسش و معشوقش را حتی در سطرهای داستان ها نیز به آغوش قهرمانش نسپرد. روایت آزرده مردیست که شانه هایش زیر بار حرافان بی عمل خم شده و طریق آزاد زیستن را خوب می شناسد.
«مسافراتاق شماره 37 » مستخدمی دارد که بیش از اینکه جوهر داستانش خشک شود می سوزد. زنی که برای ملاقات می آید.«مسافراتاق شماره 37 » او را دوست دارد. اما بیش از آنکه حضورش خاطره شود تمنایش در سطل زباله زیر میز تحریر مچاله می شود. سایه های زندگیش زیر نور آتش کاغذها جواب سوالاتی است که از او داریم.نمی دانیم چرا، هر چه هست می دانیم او را با همین تاریک روشنای محزونش دوست داریم.



اطلاعات بیشتر

موضوع:
شابک:
978-600-7446-50-8
تعداد صفحات:
85 صفحه
نوبت چاپ:
اول
سال چاپ:
1397